Sunday, January 15, 2012

~Bila Tiba Ajalnya~

Mcmmane eh nk citer memulanyer. blur tetiba.. emmm... Arini tanggal 15/1/2012, atok aku dh meninggal dunia. Bkn meninggal dunia biase, tp terbakar sbb litar pintas. Emmm... sgt sedey sbb ase tragis sgt kematian atok aku. Aku citer dr memula eh? Pagi2 tu dlm lebih kurang kul 9 lebih, ibu dpt panggillan. Time tu aku baru je pas mandi, angah x bgn ag n adik dh g tuisyen. Mmg ibu suh aku makan pagi tp aku biasela mls, pagi2 ag tu. Wat keje cna, cni. Tiba2 je aku dgr ibu menangis kuat then aku pon tros g ke depan (ruang tamu). Aku x tnya ibu sbb abah dh tnya dlu. Dlm keadaan susah payah tu, ibu cakap "tok dh xde". Ibu nagis ag, aku terkedula gakkan. Then ibu cakap ag "umah terbakar, litar pintas". Badan aku tros mengeletar tp aku xnagis ag. Ibu cakap kol2 suma owg. Aku tgk ibu mengeletar n nagis2 aku cakap ngan ibu biar aku je yg kol suma owg sbb klu ibu yg cakap of coursela owg xpaham sbb ibu nagis je bnyk dr nak bercakap. Xlama tu ibu suh siap2 nk g umah opah. Aku gerak angah n tros siap suma. Aku men sarung je tudung. Suma owg pon siap ala kadar jew. On da way tu, aku ase cam abah drive slow giler. Haish!!! klu la aku leh tolak kete tu bagi cepat kan bagus. Xleh nk cakap, suma dh diam n kuarkan air mata. (samala cam aku.). Sampai2 je kat dekat2 umah opah, abah parking kete jauh sket sbb xleh nk masuk 1sbb ramai owg. 1 ag sbb kete bomba yg halang laluan. Trn2 kete aku n abah pakat2 lari nk tgk ape jd. Aku tgk mmg ramai owg, aku xpeduli ape jd pon jd la. Owg pertama yg aku cri of coursela opah. Sampai2 kat opah jew, tgk2 acik po (pakcik aku) dok nagis2 kat opah aku. Aku terkejut sbb umah mmg dh rentung giler. Aku tros tnya kat opah. "tok mane?". Dlm pikiran aku, maybe tok dh kuar n dh dibawa ke hospital. Opah cakap "tu, tok kamu dlm timbunan zink2 tu, xkuar ag". SUBHANALLAH!!! Aku mcm x caya jew. Ya allah! dlm pikiran aku tiba2 je aku ase mcm t'dgr2 je tok minta tlg. Tok jerit2 minta tlg n xspe yg leh tlg. Aku dpt asekan api tu menjulang nek tinggi n dlm sekelip mata dh musnah suma. Aku mcm nk nagis kuat2. Dhla tok xleh nk jln. Dier dok je atas katil tu. Opah cakap tiba2 je rini dier tinggal sowang. Sblm nie acik po ade je temankan dier. N tiba2 je acik po g kuar ade hal. Opah plak biaselakan bile ari ahad berniaga kuih-muih kat pasar pagi ahad dekat je kat area2 umah dier tu. Kiranyer tok tinggal sowang je kat umah. :(.

Dlm kul 8.30 pagi tu, litar pintas berlaku, bermula dr belakang umah sampaila kat depan umah. Bukan slh opah, sbb xttp gas or whatever elektrik kat umah but tnb punyer wayer. Sblm2 tu mmg Ade owg report kat tnb, sbb wayer tu berbunyi mcm meletup2 api tp tnb kate xde pape. ISH!!! Mmg ade owg nampak terbakar tp xspe leh tlg sbb api cepat merebak n membesar. Bayangkan, bermula dr owg nampak asap kat belakang umah opah then bile gth kat opah jew umah berasap. Sampai2 je opah kat umah, umah dh abis terbakar n hangus. Cepatnyer api merebak! Padahalnyer, umah opah n tmpat opah meniaga x sampai 10 minit jew. Klu berlari n nek basikal mmg 5 minit jew. Ya allah! aku x abis2 berzikir dlm aty untuk dptkan kekuatan. Nape tok meninggal mcmnie?  Troknyer!!! Tp bile pk2 balik, suma tu qada-qadar ALLAH. Dh tersurat mcmtu ajalnya. Aku berdiri kat tengah2 tu dh xase ag panas ke ape ke. Aku pk bile la bomba2 nie nk ambik tok aku! Tggu forensik sampai dr ipoh mmg lama. Sejam lebih baru diowg sampai. Sampai2 je diowg, diowg cri2 mayat. Abah aku dh geleng2 kepala n ckp yg kepala tok dh nampak n klu spe2 yg xleh tgk tu xpayahla tgk sbb sgt tragis. Opah ckp sambil nagis2 "tuan. Lehla nk tgk". Forensik tu pon bagi. N kitaowg suma g tgk. Acik po n abah pimpin opah. Mak andak,alang, pak andak n ibu jalan pastu aku n angah jln baris no 3. Memula aku xsanggup nk tgk sbb mcm ngeri giler. Tp aku kuatkan aty n tros jln. Sampai2 kat lokasi ctu, ALLAH je yg tahu bau dier menyengit kuat. Busuk! Gas! hanyir! suma ade. Aku dh mual n nk muntah. Tp aku tahan. Dr jauh aku nampak kepala tok tersepit kat zink. Kepala tu just tengkorak jew n nmpak mata sebiji yg len suma dh xde. Air mata aku mengalir laju. Subhanallah! Forensik tu kutip satu, satu. Perot dier nampak mcm hangus mcm kite panggang ayam tu. Mcmtula. Nampak kepala lutut dier. punggung dier. suma badan bercerai2. Subhanallah! Allahuakbar! Keadaan tok x mcm manusia ag. Keadaan tok trok sgt! Bomba tu cakap tok meninggal meniarap. Dier nk selamatkan diri dier n kipas yg kat dinding tu hempap badan dier. Tok xlarat jln. Dh 25 tahun tok xleh jln tp lepas dier berubat ngan ustaz lepas hari raya ritu, ibu kate dier dh sihat walaupon xleh jln. Tp dier leh bgn (duduk), dier leh makan n dier leh senyum. And ag 1, bomba tu kate masa tu tgn tok ngah gengam document2 (ic and other menda2 penting) kononnyer nk dibawa bersama. Tp suma tu dh hangus ngan tok skali. T_T... Pastu jenazah tok tros bawa ke hospital untuk dimandikan n dikafankan. Abah cakap td tok x dimandikan just dikafankan terus sbb tok mati syahid. Alhamdullilah ya allah! klu mcmtu rupanyer, aku rela tok pergi. Tok mati syahid!

Yang paling aku xpuas aty tu mcm tnb wat mcm2 alasan n xnk tanggung kerugian diowg cakap maybe opah x ttp gas, citer sal teko la ape la.. The problem is bukan sal umah but tnb punyer wayer kat atas tu meletup2 api n terjatuh kat umah opah!!! Pe de hal wat2 kalih citer lak nie!!! Nk bape puluh juta ag nyawa terkorban?? Ish!! klu aku ade kat ctu mmg aku sound je! *&^%$#@... Sib bek abah setelkan. Abah tetap cakap litar pintas! litar pintas! xpaham2 ag ke!!! And owg tnb tu nk siasat balik punca kebakaran. Nk siasat pe ag?? Dhla seminggu lak tu nk dpt keputusan. Klula aku ade kuase, sok gak aku g saman TNB!!!

Aku syg tok sbb tok syg sgt kat aku. Walaupon tok xcakap aku ni kesygan dier. Tp makusu aku slalo cakap, masa kecik2 dlu aku je slalo dpt tidow ngan tok. Adik2 aku pon xde. Mmg aku tahu bile aku tidow umah tok jew, tok slalo ajak aku tidow ngan dier. Yewla masa kecik, kite xskela nk tidow ngan owg tua. Masa kecik2kan suka tidow ngan sedara2. Main2. Tp tok paksa gak aku tidow ngan dier. Walaupon aty aku xske tp aku layankan jew. Sblm tidow, tok slalo urut kaki aku ngan minyak panas. Tok kate tok xnk kaki aku krem mlm2. itu sal tok urut kaki aku. Masa tadika, tok slalo ambik aku nek moto kapcai dier. Tok slalo belikan aku air kotak. Aku igt ag air kotak laici. SELALU SGT!! Tok slalo beli mcm2 kat aku. Owg2 len xdpt pon even adik2 aku sendiri. Aku tahu tok syg aku. Bile g jln2, tok slalo usung aku ke cna ke mari. G kuala kangsar nek moto kapcai. Tok bawa aku dok tengah n opah dok belakang. Susahnyer nk g ke kuala kangsar sbb jln dier berbukit bukau. Nek moto ag. Ngan jauhnyer. Aku igt sumanyer! Bile tok mula sakit, aku paling xske mulut tok. Tok suke bebel. Tp aty aku ttp syg tok. Tok slalo nasihat aku. "Jgn mandi air terjun, t lemas. mcm2 citer ade skrg nie". "Jgn ikot lelaki, t apa2 jd susah". "belajar elok2, igt kat abah, abah tu susah cri duit untuk bagi kome(korang) blaja.". Mcm2 ag. Aku igt sumanyer! Tp kdg2 aku ambik sambil lewa sbb aku ase tiap2 ari ceramah yg sama. :(...Aku xske! Tp aty aku ttp syg tok. Aku kesian kat tok lama dier menderita sakit. Dier pon ade pakinson. Tika nie aku mcm terasa2 sejuk tgn tok bile aku salam ngan dier. Gengam tgn dier yg erat n sejuk. Walaupon aku umur 22 tahun n dh besar tp tok ttp bagi aku duit. walaupon Rm1 dier slalo cakap "nie tok bagi rm100". Aku gelak2 jew. Sepatotnyer aku yg bagi duit kat tok. Aku bukan dak kecik ag. Aku kesal sbb tok pergi dlu tnpa aku sempat bagi duit kat tok pon. Bulan 6 nie je aku abis blaja. Xlama ag pon ag tp tok pergi dlu. Mmg niat aty aku, klu aku keje aku nk tlg opah n tok. Sayangnyer aku pada tok sampai opah jauh aty ngan aku. Tok kate "len kali klu dtg tu tegur2 opah gak, opah terasa aty ngan kamu sbb kamu acik panggil tok je." Aku syg tok sgt2.. Walaupon tok dh tua tp aku ase awai sungguh tok pergi. Tok xsempat tgk aku keje pon. Apatah ag nk merasa duit gaji yg pertama aku. Aku ske tgk tok senyum. Walaupon owg xske tok sbb tok garang n ske bebel2 tp aku syg tok. Sbb bagi aku, tok paling best dlm dunia. Tp skrg tok dh xde ag. Semoga ALLAH tempatkan tok dikalangan orang-orang beriman. Td masa kebumikan jenazah, xde ag tubuh tok. Just yg ade sisa2 abu jew. Tok!!!!!!!!!!! IKA SYG TOK!!!!!!!!!!!!! T_T.. Al-fatihah..











Cik ika kate: Mlm nie cdg nk tidow kat tapak umah kebakaran tu sbb opah xnk g mane2 tp ibu suh aku n adik2 balik. Sbb dh seharian aku dok teman opah. (ibu pon ade gak balik ambik baju utk dipakai opah sbb opah tinggal sehelai sepinggang jew) Aku xmandi n mmg xde perasaan nk wat pape pon. Aku xase lapa pon walau xmakan dr pagi. Walau kutipan derma td mmg bnyk aku kira, tp xdpt nk gantikan ngan nyawa tok. T_T

 

2 comments: